Mindmap maken

Aan de hand van een mindmap structureren studenten informatie rondom een centraal onderwerp, door relaties tussen begrippen aan te geven. Een mindmap kan heel goed online samengesteld worden, verreikt worden met allerlei soorten media en gedeeld worden met anderen.

Wat leert de student?

De student toetst het eigen begrip van het onderwerp door alle elementen ervan in onderling verband in kaart te brengen. Hij leert informatie te structureren, hoofd- en bijzaken te scheiden en relaties te leggen. 

Wat doet de student?

  1. Verdiept zich in het onderwerp aan de hand van de vooraf beschikbaar gestelde literatuur en artikelen.  
  2. Bepaalt het vertrekpunt (middelpunt) van de mindmap. 
  3. Bepaalt of hij slechts de relaties tussen begrippen aangeeft, of ook het type relatie. 
  4. Stelt de mindmap op. 
  5. Levert de mindmap in. 

Wat doet de docent?

  1. Kies een (deel)onderwerp uit de leerstof. 
  2. Verstrek vooraf literatuur, artikelen en dergelijke zodat de student zich kan verdiepen in het onderwerp. 
  3. Geef uitleg over het maken van een mindmap. 
  4. Benoem de criteria waaraan de mindmap moet voldoen. 
  5. Geef aan in welke online tool de student de mindmap kan maken.  
  6. Geef feedback op de ingeleverde mindmaps; bespreek hoe de student tot bepaalde onderlinge verbanden is gekomen. 

Variatiemogelijkheden

Laat de mindmap met fysieke materialen maken. 

Tools die kunnen worden ingezet bij deze werkvorm

  • Pitch2Peer
  • Kenmerken

    Niveau van leren: , , ,
    Groepsgrootte: , ,